Tvättbråk

Herregud, vilken morgon!

I morse ringde det på dörren. Vem fasen kan det vara så här tidigt? När jag öppnade stod det en upprörd kvinna utanför.
- Är det du som tvättar? frågade hon, med rysk brytning.
- Ja, sa jag.
- Har du slängt mina blöta kläder i en hög på bänken?
- Ja, jag fick lov att göra det för att jag skulle kunna hänga upp min tvätt.

En liten bakgrund till problemet:
Sedan vi flyttade hit till det här huset har det varit lite problem med tvättningen. Varje gång jag har bokat tid och ska börja tvätta har det hängt kvar kläder från den som använde tvättstugan tidigare, ofta samma person. Jag har fått lov att ta ner deras kläder, däribland stringtrosor och bh:ar, för att jag ska kunna hänga upp mina. Har länge funderat på att gå och säga till dem att försöka hålla sina tvättider bättre. Men istället för att skapa bråk satte jag upp en lapp till alla i huset där jag föreslog att vi skulle prata med hyresvärden och fråga om han kunde fixa ett torkskåp eller liknande, så att tvätten torkar snabbare. I princip alla i huset höll med om att det var en bra idé.

Åter till i morse.
Jag fick lov att följa med den väldigt upprörda kvinnan ner till tvättstugan där hon visade att hennes tvätt inte var torr än.
- Nu måste ju jag hänga upp allt det här i lägenheten, säger hon.
- Jo, men det måste jag också göra varje gång jag har tvättat, svarar jag.
Jag frågar henne varför hon inte bokat längre tvättid, (hon hade bara bokat till klockan 12 igår och jag hade bokat från klockan 19) men då påstår hon att jag ska förstå att hennes tvätt ska hänga där i tolv timmar efter att hennes tvättid har gått ut. Okeeej, i vilken värld menar hon att jag ska förstå det om jag inte fått några sådana direktiv. Jag försöker förklara för henne att hon kanske ska boka längre tid nästa gång och inte ta för givet att jag ska lämna tolv timmar på bokningsschemat för att hennes tvätt ska torka, men det verkar hon inte förstå.

När jag kommer upp till lägenheten kokar jag av ilska. Försöker lugna ner mig lite och ringer sedan hyresvärden och berättar vad som hänt. Han håller fullständigt med mig, kvinnan kan ju inte tro att hon ska få ha tvättstugan för sig själv. Han säger även att han planerat att fixa ett torkrum med luftavfuktare och element så att tvätten torkar fortare. Hoppas att det stämmer och att han gör något åt det, för så här orkar jag inte med att ha det.

Nu måste jag gå ner till tvättstugan igen, suck. Sen måste jag få i mig frukost, har helt glömt bort det i min ilska.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Bra jobbat - Lisa.

2008-04-13 @ 11:16:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0