Hur får man julstämning?



I år har jag väldigt svårt att hitta den där riktiga julstämningen. Det känns inte som att jag hinner med det riktigt. Har inte bakat pepparkakor, lussebullar, knäck eller annan julgodis än och knappt hunnit köpa några julklappar än. Men jag ska försöka så gått jag kan den tid som är kvar.

Julstämning för mig är:
- Ljus. Massor av ljus ska vara tända kring jul.
- Lukter och smaker. Glögg, pepparkakor, julbord. Alla dessa lukter och smaker får mig att känna den där varma julkänslan i hela kroppen.
- Apelsin med nejlikor i.
- Disney. Då är det klassisk disneyjul som gäller.
- Musik. Gamla godingarna är bäst.
- Umgås. Mys med familj och vänner får mig också att känna att julen är nära.
- Lunnedalen. Hemma hos mamma och pappa och systrarna är julen alltid bäst. Lunnedalen är liksom gjord för snö och jul. Allt blir så mysigt och fint.
- Väntan och längtan. Längtan hör julen till, det är nästan det bästa med julen. Tråkigt är dock att denna försvinner ju äldre man blir och ju mer upptagen man är.
- Gamla julkalendrar. I år är det Pelle Svanslös som gäller för min del. Sunes jul är också en favorit.
- Julgran och julpynt. Självklart infinner sig julkänslan riktigt ordentligt när granen placeras i hemmet. Annat julpynt är såklart också viktigt.
- SNÖ! Det ska vara snö på jul, där med basta! En vit jul är en riktig jul.

Ibland önskar man att man var barn igen. Då fanns ju allt det här och man behövde inte fixa fram det själv.

Vad är julstämning för er?

Kommentarer
Postat av: BG

Barnens luciatåg i bönhuset med efterföljande kaffe och hembakat bröd. Då får man julstämning!

2008-12-11 @ 19:07:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0